Muziek helpt bij herstel hersenschade
In het blad Psychologie van mei staat een aan het blad Brain ontleend onderzoeksresultaat. Onderzoekers van de Universiteit van Helsinki toonden aan: Luisteren naar muziek helpt bij het herstel van hersenschade. Van patiënten die herstellend waren van de hersenbloeding of herseninfarct herstelde het taalgeheugen in de muziekgroep beter (60%) , dan de groep die naar CD's met gesproken boeken had geluisterd (18%). De controlegroep verbeterde met 29%.
Dat lijkt mee een mooi resultaat. Ik ben wel benieuwd naar de muziek die voor dit onderzoek gebruikt werd; dat vertelt het artikel niet, maar ik kan me niet voorstellen dat mijn oude KISS albums een positieve bijdrage zouden kunnen leveren aan hersenherstel.... Ik hoor mijn moeder nog roepen: "Doe zachter die muziek, daar gaan je oren kapot van en is niet goed voor je hart". Wat de bijdrage van mijn muziekkeuze van weleer aan de kwaliteit van mijn hersenen is geweest zal onduidelijk blijven.
Reageren
Reageren op dit bericht is niet mogelijk.

